Poradnik dla rodziców dzieci nowo przybyłych

Droga Mamo! Drogi Tato!

Pomóż swojemu dziecku zaadoptować się w warunkach życia przedszkolnego.

Rady dla rodziców:

  1. Nie przeciągaj pożegnania, pocałuj je i wyjdź.
  2. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
  3. Nie obiecuj: "jeśli, pójdziesz do przedszkola, to cos dostaniesz". Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezencik, ale nie może to być stała forma przekupywania.
  4. Kontroluj się, co mówisz. Zamiast: "już możemy wracać do domu", powiedz: "teraz możemy iść do domu". Niby różnica jest niewielka, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
  5. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres.
  6. Jeżeli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzała je osoba, z którą rozstanie jest mniej bolesne.
  7. Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem!

Czynniki wpływające na dobrą adaptację:

  • pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu),
  • wcześniejsze poznanie placówki przez dziecko,
  • umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi,
  • wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi (bycia bez mamy, taty),
  • usamodzielnienie dziecka,
  • jasne ustalenie reguł gry i konsekwencja w ich przestrzeganiu (kto, gdzie, kiedy, dlaczego),
  • stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki (krótki czas pobytu, bez posiłków, leżakowanie),
  • akceptacja dziecka i zrozumienie jego stresu, wspieranie dziecka,
  • okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania,
  • czas na bycie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola.

Czynniki utrudniające adaptację:

  • brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu,
  • niepokój, lęk, poczucie zagrożenia,
  • brak jasnych reguł, zmienność w ich przestrzeganiu,
  • brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi,
  • nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą,
  • straszenie dziecka przedszkolem, ciociami, itp.,
  • pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie - brak czasu dla dziecka, zabieganie,
  • brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucenie,
  • zmiana rytmu i trybu życia dziecka.

Nasza placówka, aby ułatwić dzieciom proces adaptacji wykorzystuje:

  • dotychczasowe doświadczenia nauczycieli,
  • opracowany program adaptacji dzieci nowo przybyłych,
  • literaturę pedagogiczną.

Przedszkole oczekuje, że dziecko trzyletnie powinno mieć opanowane następujące czynności:

  • samodzielne jedzenie łyżką,
  • mycie rąk,
  • czynności higieniczne przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych,
  • zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby (np. nakładanie kapci),
  • rozpoznawanie swoich rzeczy wśród innych,
  • wycieranie nosa,
  • w miarę rytmiczne chodzenie po schodach przy poręczy,
  • znajomość swojego imienia i nazwiska.


Życzymy miłego pobytu w naszym przedszkolu! Do zobaczenia!